Ohne Ben Thompson gäbe es das Social Media Watchblog nicht. So viel steht fest. Bens Website Stratechery diente mir vor fünf Jahren als Vorbild, um das „Hobby-Projekt“ Social Media Watchblog zu meinem Beruf zu machen.
Auch wenn sich der Gegenstand unserer Angebot deutlich unterscheidet, die Grundlage unserer Geschäftsmodelle ist gleich: Es geht darum, Abos an eine extrem spitze Zielgruppe zu verkaufen. Klingt erstmal simpel. Aber bei genauerer Betrachtung fällt auf: So leicht ist das gar nicht. Ansonsten gäbe es viel mehr Angebote, wie wir sie betreiben.
Warum es so schwer ist und was ein Abo tatsächlich bedeutet, beschreibt Ben hier sehr gut:
The truth is that Stratechery’s economic value is really not about what I have already published but rather my ability to keep publishing ideas that are interesting — that’s what I’m asking you to fund. I laid this out in the Local News Business Model:
It is very important to clearly define what a subscriptions means. First, it’s not a donation: it is asking a customer to pay money for a product. What, then, is the product? It is not, in fact, any one article (a point that is missed by the misguided focus on micro-transactions). Rather, a subscriber is paying for the regular delivery of well-defined value.
Each of those words is meaningful:
- Paying: A subscription is an ongoing commitment to the production of content, not a one-off payment for one piece of content that catches the eye.
- Regular Delivery: A subscriber does not need to depend on the random discovery of content; said content can be delivered to the subscriber directly, whether that be email, a bookmark, or an app.
- Well-defined Value: A subscriber needs to know what they are paying for, and it needs to be worth it.